logo

Merhaba arkadaşlar bu yazımızda vga-hdml cape’i benim gibi elinde olmayan arkadaşlara beaglebone üzerinde kurulu Ubuntu 12.10 işletim sistemimizde masaüstü görüntüsünü nasıl göreceğimizi anlatacağım. Aslında temelde basit olup sadece fonsiyonel olarak yavaş olması göze çarpmaktadır. Ubuntu üzerinde kullanılacak olan masaüstü LXDE olacaktır.

Öncelikle ben bu işlemleri denerken vnc ve android üzerine yazılmış makalelerden yararlandım ancak sürekli bir noktada tıkandım. Bir noktada aslında toparlamak gerekirse konuyu , mantıklı olarak ubuntu kuruyorsam işletim sistemime masa üstünü ek olarak kurduktan sonra her şeyin normal gideceğini düşündüm. Ancak yüksek Ram ve İşlemci alanları birde işletim sistemimizi bir mmc kart üzerine kurduğumuzdan dolayı bir yavaşlık olabileceği mantığınıza oturmanız gerekmektedir. Son olarak görüntüyü işlemsel olarak bir ethernet yoluyla normal şartlarda bile yüksek seviyeli işlemcilerde bu problemi aşabiliriz buna ek olarak bant genişliğindeki gigabit bağlantı işlemimizi gerçekleştirebilir ancak biz kısıtlı kaynaklardan dolayı bu yola başvurmak zorundayız.

Yazımızı ben 4 konuya ayırmış bulunmaktayım.

  • Ubuntu Kurulum
  • LXDE Kurulum
  • Ubuntu Konfigurasyon
  • LXDE ile Masaüstü Bağlantı

Ubuntu Kurulum:

Arkadaşlar buradaki linkten 12.10 işletim sistemimizi indirelim : http://ynezz.ibawizard.net/beagleboard/quantal/ubuntu-12.10-r3-minimal-armhf-2013-01-12.tar.xz

Tabiki isteğinize göre istediğiniz işletim sistemini buradan indirebilirsiniz : http://ynezz.ibawizard.net/beagleboard/

İndirme işlemini tamamladıktan sonra Terminal’i açınız ve aşağıdaki işlemleri yapınız.

cd <İndirdiğiniz klasör>
tar xJf ubuntu-12.10-r3-minimal-armhf-2013-01-12.tar.xz
cd ubuntu-12.10-r3-minimal-armhf-2013-01-12
sudo chmod setup_sdcard.sh

Bu işlemlerden sonra “/dev/” altında mmc kartınızı taktığınız taktığınız anda isim olarak “sdX” ve “mmcblk0” seçeneklerinden hangisi geldiğini teyit ediniz. ( X – a b c d gibi değerler alabilir) Eğer tam olarak emin olamıyorsanız Ubuntu Software Center’da  Gparted yazılımını aratıp yüklemenizi tavsiye edeceğim. Programı açtığınız takdirde partition’ların boyutları ve isimlerini göreceksiniz.

Ben bir bu komutu daha çok tercih ediyorum :

sudo ./setup_sdcard.sh --probe-mmc

bu komut ile alacağınız cevap içerisinde boyut size oldukça fazla yardımcı olacak tesbit etmenizde.

İşlemin devamında alttaki kodu işlemeden önce yükleyeceğimiz cihazı seçmemiz gerekmektedir.
Cihaz listemiz  – Seçmemize yarayan kod :

  • BeagleBoard Ax/Bx – beagle_bx
  • BeagleBoard Cx/Dx – beagle_cx
  • BeagleBoard xM – beagle_xm
  • BeagleBone Ax – bone
  • PandaBoard Ax – panda
  • PandaBoard ES – panda_es

Biz burada ” bone ” yi seçeceğiz. Diğer cihazlara sahip arkadaşlar gerekli seçimi yapmaları gerekmektedir.
Bu kodu işletiniz :


sudo ./setup_sdcard.sh --mmc /dev/sdX --uboot bone

Burada sdX önceden belirlediğimiz mmc’imizin konumu olmaktadır. Kodu işlettikten sonra sizden işleme devam etme mesajı gelecektir. Burada ” y “ yapınız.
İşlem tamamlandıktan sonra mmc kartınızı beaglebone’a takınız ve enerji veriniz.

LXDE Kurulum :

Bu kısımda düşük ram , hafıza ve işlemci kapasitesi ile bize masa üstü sağlayan platformu yüklemeyi göreceğiz.

Bu kodu işletiniz :

sudo apt-get install lxde xrdp

Bu işlem oldukça uzun sürmektedir. Ortalama 1.5-2.5 saati bulabilir. Bu yüzden dolayı endişe etmeyiniz kurulum ensonunda tamamlanıyor.

Daha sonra yüklemedeki xrdp’ye restart ederek ortamı yeniliyoruz.

sudo/etc/init.d/xrdp restart

daha sonra reboot ediyoruz.

Ubuntu Konfigurasyonu :

Ubuntu tarafında yapmamız gereken şey bir kullanıcı oluşturmakdır. Bu işlem işlem için ;

$ adduser

dedikten sonra ” UNIX Password Entry : “ şeklinde gelen metinde şifrenizi giriyorsunuz ve işlem tamamlanmış oluyor sıra geldi bağlantı yapmaya.

LXDE ile Masaüstü Bağlantı :

Bu işlem için ister Windows ister Linux ister Mac kullanıcısı olun aynı protokol işlemektedir. IP üzerinden veri aktarılması nasıl olacak derseniz. Gayet mantıklı bir cevabı olacaktır. İki bilgisayar arasında normal olarak uzak masaüstü bağlantısına izin verdikten sonra gayet kolay bağlanıldığı gibi bu işletim sisteminde de izin verildiğinden bağlantıda sadece ip girmeniz yeterli olacaktır. Ben başlangıç olarak Windows işletim sistemi kullanan arkadaşlar için anlatacağım.

Windows tuşu + R yapınız ve Run / Çalıştır ekranında ” mstsc.exe “ yazıp çalıştırınız.

4

Beaglebone tarafında IP’mizi öğreniyoruz :

$ ifconfig

5

 

Daha sonra Uzak Masaüst Bağlantı sekmesinde yazınız ve ” Connect ” tıklayınız.

6

Burada Kullanıcı adı ve şifreyi yazınız ardından OK ‘a tıklayınız.

1

2

SONUÇ : 

3

Bu yazımın sonuna gelmiş bulunmaktayım. Beaglebone’u bir bilgisayar gibi kullanabilme aşamasında başlangıç olarak gayet iyi sonuç olduğunu düşünmekteyim.Teşekkür ederim okuduğunuz için yardımcı olabildiysem ne mutlu bana . Olası sorunlar ve sorularınızı için mail yoluyla yada direk bu sayfadan iletişime geçebilirsiniz.

______
Gökhan TARIM
tarim.gokhan@gmail.com